Média

Zdravé sezení nebolí

Vracíte se z kanceláře rozlámaní? Trpíte častými bolestmi zad a šíje?

Vracíte se z kanceláře rozlámaní? Trpíte častými bolestmi zad a šíje? Pravděpodobně za to můžou zlozvyky, kterých se „kancelářští“ nevědomky dopouští. Přečtěte si, o jaké prohřešky jde a jak jim předcházet.

Sedíte správně?
Řekněte nám, jak sedíte, a my vám řekneme, proč vás bolí záda. – Takový scénář se v ordinaci našich ortopedů odehrává takřka denně. Na první pohled se přitom může zdát, že lékaři pacientům vytýkají pouhé drobnosti. Pokud ale prosedíte u počítače více než 6 hodin denně, záleží na každém detailu. Tak schválně, přidržujete si telefon ramenem, abyste mohli pokračovat v psaní na klávesnici?! Přitom tohle praktické řešení má na svědomí nerovnoměrné zkracování zádových svalů. A to bolí. Sedíte na židli bez bederní opěrky?! Pak vystavujete meziobratlové ploténky tlaku, který se projevuje jak jinak než bolestí. Teď otázka hlavně na dámy. Sedíte často s nohou přes nohu? Pak už víte, proč vás trápí těžké nohy a křečové žíly.

Vychytávka, za kterou vás ortoped nepochválí.

Aby záda nebolela
Některého ze zmíněných prohřešků se dopustil asi každý, kdo pracuje v kanceláři. Co s tím? Nejdřív si správně nastavte židli. Vodítkem vám budou pravé úhly. Zhruba 90 ° by měla svírat jak lýtka a stehna, tak i předloktí a paže. Opěradlo židle vybavte bederní opěrkou. Jako nouzové řešení vám může posloužit třeba složené sako. Pro bederní páteř je totiž přirozené mírné prohnutí, které nezatěžuje ploténky. Nezapomeňte se taky každou půlhodinu protáhnout nebo projít. Za pár kroků po kanceláři vám budou vděčné hlavně nohy. Sezení si můžete zpestřit gymnastickým míčem. Ten vás donutí sedět zpříma. Nahradit jím židli na celý den ale vhodné není. Od bolestí vám pomůžou také speciální cviky od ortopeda nebo fyzioterapeuta.

Nezapomínejte na oči!
Sedavé zaměstnání je náročné nejen pro pohybový aparát. Při dlouhodobé práci na počítači trpí i vaše oči. Těm uleví správná vzdálenost od monitoru (ideálně 1 metr) a nastavení jeho jasu, který by se měl blížit okolnímu prostředí. Když lidské oko neustále ostří jen na jednu vzdálenost, může se to negativně podepsat na celkové kondici zraku. Dopřejte tedy pohyb i svým očím. Odvrátit zrak od monitoru a zaostřit na vzdálenější předmět vám zabere jen chvilku. Když budete cvičit oči pravidelně, vyhnete se vadám zraku a únavě.

O další tipy přímo na míru vašim zádům i očím se rádi podělí naši odborníci z ortopedického a očního oddělení. Stačí se objednat!